اطلاعات
مدير عامل / manager
آرشیو عکسهای یادگاری مهندسین
همکاران ما از ابتدا تاکنون
واحد کوپا آرمه
پروژه های اجرا شده
معماری و معماران
کارآموزان کوپاساز شمال

گروه های مطالب
پند و اندرز بزرگان
مدیران موفق و برندهای موفق
پیام های بازرگانی صنعت ساختمان sms
عکاسی معماری
معماری و معماران
معرفی معماران
مدیریت کسب و کار (DBA)
معماری ایرانی
کتاب های معماری
معماری و محوطه سازی
دکوراسیون داخلی
آثار باستاني و مناظر مازندران
اخبار استان و کشور
تازه های تکنولوژی و اخبار مهندسي
استاندارهای فنی و مهندسی
کتاب های مديريت پروژه و ساخت و مهندسي عمران
مجلات مديريت پروژه و ساخت و مهندسي عمران
مقالات مربوط به مديريت پروژه و ساخت و مهندسي عمران
پروژه های اجرا شده
کوپاساز شمال - حامی شطرنج نکا
معرفي استادکاران و صنایع مربوط به ساختمان
معرفي دفاتر مهندسين ساري
انبوه سازان مسكن مازندران

پیوند ها
كانون مهندسين ساري
سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران
انجمن شرکتهای ساختمانی و تاسیساتی استان مازندران
برق منطقه اي مازندران
استانداري مازندران
پايگاه جامع اطلاعات و فروش كتاب ايران
انتشارات كيان رايانه
موسسه مدیریت پروژه آریانا
بانک جامع مهندسی صنایع و مدیریت ایران - بتسا
اداره کل هواشناسی استان مازندران
مرکز عمران ایران
نظام فنی و اجرایی کشور
روستای زیبای آتنی /ساری/ مازندران
کانون مهندسین قائمشهر
شرکت شهرکهای صنعتی مازندران
سازمان نظام مهندسي ساختمان مازندران
سامانه تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرائی
معمارشیتکت
گروه معماری ساینار
باشگاه رفاهی مهندسین کشور
خانه >> معماری ایرانی

 » معماری و مراحل ساخت برج آزادی تهران

معماری برج آزادی تلفیقی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و دوره اسلامی است. این بنای سه طبقه دارای چهار آسانسور و دو راه پله و ۲۸۶ پلکان است. در محوطه زیرین آزادی چندین سالن نمایش، نگارخانه، کتابخانه، موزه و... قرار دارد. طول این بنا ۶۳ متر، ارتفاع آن از سطح زمین ۴۵ و ارتفاع از کف موزه ۵ متر است. گفته می‌شود در ساخت برج آزادی چهل و شش هزار قطعه سنگ بریده و پرداخت شده به کار رفته‌است.

ادامه مطلب...

 » هویت فراموش شده در معماری ایران

گرچه صنعت ساختمان سازی در کشور در سالهای اخیر از رشد چشمگیری در ابعاد مختلف کمی و کیفی برخوردار و جلوه های بدیع و در عین حال منحصربفردی (مانند برج میلاد) را از صنعت ساختمان سازی داخلی به تصویرکشیده اما شاید وضعیت فعلی معماری ایرانی را بتوان مصداق ضرب المثل معروف «کلاغ آمد راه رفتن کبک را یاد بگیرد، راه رفتن خودش را هم از یاد برد» دانست، چرا که در بسیاری از موارد، طراحی و ساختمان سازی کنونی کشور را نه می توان تابعی از الگوهای غربی و شرقی با ویژگی های یک ساختمان مدرن و پیشرفته به شمار آورد و نه اثری از فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی را در آن جستجو نمود.

ادامه مطلب...

 » تقدس آب در فرهنگ کهن ایران

سرزمین ایران از نظر جغرافیایی و آب و هوایی از مناطق خشک و همیشه با مشکل کم آبی و خشکسالی روبه رو بوده است، و جود سدهای قدیمی و آثار باقی مانده شبکه های آبیاری و قنات ها، همه نمونه هایی از نبرد مردم کشور ما با دیو خشکی و بی آبی است. همین کمبود آب و وجود بیابان های خشک بود که حرمت نهادن ویژه به آب را در میان مردم ایران در گاه باستان به وجود آورد. در فرهنگ ملی ما، آب را مظهر روشنایی دانسته اند و آن را نماد پاکی می دانند. درگذشته ای نه چندان دور، هیچ خانه ای نبود که حوضی در آن نباشد، حوض های زیبا و کوچک و بزرگ با کاشی های آبی فیروزه ای نماد مشخص زندگی در هر خانه ای بود.

ادامه مطلب...

 » برج ميلاد - نگين برافراشته آسمان تهران

نمادهاي نوين معماري شكل‌دهنده بخشي از هويت كالبدي و آشكار شهرها به شمار مي‌روند. شهر تهران از ديرباز داراي نشانه‌هاي شهري گوناگوني بوده است. در اين بين، بنايي همچون ميدان آزادي به عنوان دروازه ورودي غربي تهران در سه دهه اخير با توجه به تغييرات فرهنگي و توانايي مهندسي دهه‌هاي اخير در ايران و به ويژه شهر تهران، نياز به حضور نمادهاي برتر كه دربرگيرنده هويت جديد مهندسي و فناوري كشور باشد ضروري به نظر مي‌رسد. در امتداد اين تفكر قامت برافراشته برجي بلند كه عظمت معماري ايراني را تداعي نمايد، تجلي پيدا نمود و ميلاد يك بناي باشكوه را رقم زد.

ادامه مطلب...

 » همدان

بناي شهرهمدان را به ديا آكو پادشاه ماد نسبت مي دهند. شهر همدان به نامهاي اكباتان - هگمتانه -آنادانا يا همدانا معروف است. شهرهمدان در زمان فرمانروايي بخت النصر ويران شد و بعدها داريوش بزرگ آن را مرمت كرد. در زمان اشكانيان كه تيسفون پايتخت كشور بود همدان پايتخت و اقامتگاه تابستاني شاهان اشكاني شد. بعد از اشكانيان ساسانيان نيز قصرهاي تابستاني خود را در اين شهر بنا كردند. خرابه هاي باروي قلعه اشكاني بر فراز تپه مصلي و مجسمه شير سنگي يکي از دروازه هاي همدان از آثار اين دوره است.

ادامه مطلب...

 » شيراز، نامي خيال انگيز

در افسانه ها آمده است كه شيراز فرزند تهمورس (از پادشاهان سلسله پيشداديان) شهر شيراز را تأسيس كرد و نام خود را بدان بخشيد. به روايتي ديگر، نام اين ديار، "شهرراز" بوده كه به اختصار شهر از و شيراز خوانده شده است. اين در حالي كه بر اساس تحقيقات "تدسكو" شيراز به معناي مركز انگور خوب است، "ابن حوقل"، جغرافي دان مسلمان قرن چهارم هجري، علت نامگذاري شيراز شباهت اين سرزمين به اندرون شير مي داند، چرا كه به قول او عموما" خواربار نواحي ديگر بدانجا حمل مي شد و از آنجا چيزي به جايي نمي بردند. و بالاخره بنا به نوشته كتاب "صورالاقاليم"، از جهت وجود دام هاي بسيار در دشت شيراز، آنجا را "شيرساز" ناميده اند.

ادامه مطلب...

 » بنا و يادمانهاي تاريخي اصفهان

تاريخچه شهر اصفهان از مراجعه به منابع موجود تاريخي چنين بر مي آيد كه كلمه ” اسپاران “ بطلميوس, ” سپاهان “ پهلوي و”اصفهان“ عرب و ” اصفهان “ امروز لفظي قديمي است و به احتمال قريب به يقين كلمه اي پهلوي است و ريشه قديمي تر از پهلوي آن مكشوف نيست . در عهد اشكانيان اصفهان مركز و پايتخت يكي از ايالت هاي وسيعي بود كه تحت فرمان ملوك اشكاني قرار داشت . در دوره ساسانيان, اصفهان محل سكونت و قلمرو و نفوذ ”اسپوهران“ يا اعضاي هفت خانواده بزرگ ايراني كه مشاغل عمده و مناسب سلطنتي در اختيار داشتند, بود.

ادامه مطلب...

 » معماري باستاني ايران زمين

ايران از حيث برخورداري از بناهاي تاريخي و آثار باستاني در سطح جهان رده هفتم را به خود اختصاص داده است و بد نيست بدانيد كه چندي پيش يونسكو لقب "مهد تمدن" را به كشور عزيزمان ايران اعطا نمود. همانطور كه مطلع هستيد قدمت تاريخي ويرانه هاي تخت جمشيد به 2500 سال قبل از ميلاد مسيح مي رسد و اساساً تاريخچه هنر و معماري ايراني به 5000 سال قبل باز مي گردد. ايده هاي معماري باستاني ايران تا سوريه، هند شمالي، و نقاط مرزي چين گسترش پيدا كرده است و كليه بناهاي پارسي از كلبه هاي روستايي و چايخانه ها گرفته تا عمارت خانه ها و باغ ها همه و همه از اصالت اين نسل نيكو گفتني ها با خود دارد. در اين ميان سازه هاي ارزشمندي به چشم مي خورد كه تاريخ بشر كمتر چيزي شبيه آنها را به خود ديده است.

ادامه مطلب...

 » معماري پارسي

يكي از ويژگي هاي ايرانيان كهن و هنرمندان انها باور به تقليد درست بوده است كه آنرا بهتر از نوآوري بد مي دانستند. در واقع اين نوع تقليد برداشتي از روي منطق بوده است كه با شرايط زندگي سازگار باشد. آريايي ها چون مردمي كشاورز بودند و در سرزميني آباد و خرم زيسته بودند خويي آشتي جو و سازگار داشتند.

ادامه مطلب...

 » شيوه اصفهاني در معماري ايراني

شيوه اصفهاني آخرين شيوه معماري ايران است. خاستگاه اين شيوه شهر اصفهان نبوده است ولي در آنجا رشد كرده و بهترين ساختمان هاي آن در اين شهر ساخته شده است. شيوه اصفهاني دربرگيرنده شيوه هايي است كه در نوشته هاي غربي به شيوه صفوي، افشاري، قاجاري و زندي نام گذاري شده است.

ادامه مطلب...

 » كتابخانه مركزي شيراز

كتابخانه مكاني است كه در آن دستاوردهاي انديشه بشر در قالب فرهنگ نوشتاري و صورت‌هاي ديگر محافظت مي‌شود و علاوه بر اين مركزي براي آرامش فكر و درك يافته‌ها نيز هست. بنابراين كتابخانه فضايي فرهنگي است كه در آن دو مفهوم پايه و مبدا يعني «تفكر» و «كتاب» شكل برنامه و نوع طرح را تحت تاثير قرار مي‌دهند.

ادامه مطلب...

 » حافظیه

حافظیه نام مجموعهٔ آرامگاهی موجود در شمال شهر شیراز و در جنوب دروازهٔ قرآن است. این مجموعه به‌دلیل جای‌دادن آرامگاه حافظ شیرازی در خود به این نام مشهور شده‌است. مساحت حافظیه ۲ هکتار بوده و از ۲ صحن شمالی و جنوبی تشکیل یافته که این صحن‌ها توسط تالاری از یک‌دیگر جدا شده‌اند. این مجموعه ۴ درب ورودی-خروجی دارد که درب اصلی در سمت جنوب آن، دو درب در سمت غرب آن و یک درب در سمت شمال‌شرق آن قرار گرفته‌است.

ادامه مطلب...

 » هتل ملک التجار یزد

خانه ملک التجار یزد که به تازگی عملیات مرمت آن پایان یافته است، چندی پیش توسط گروه هتل های زنجیره ای مهر خریداری شد. هتل تاریخی ملک التجار به عنوان اولین هتل خشت خام در جهان شناخته شده است.

ادامه مطلب...

 » مسجد جامع اورمیه

مسجد جامع ارومیه که به مسجد جامع رضائیه معروف است در مرکز شهر و درقسمت تجاری شهر واقع است و در ردیف آثار با ارزش به شماره ثبت243 در فهرست آثار ملي قرار دارد. این مسجد که در دوره های مختلف تکمیل گردیده بصورت امروزی ساخته شده شامل مجموعه آثار از دوره های مختلف به شرح ذیل می باشد.

ادامه مطلب...

 » شمس‌العماره

شمس العماره یکی از بناهای مرتفع و مشخص و جالب تهران قدیم است، گویا ناصرالدین شاه قبل از سفر اروپا بر اثر دیدن تصاویر بناها و آسمان خراشهای کشورهای غرب،تمایلی پیدا می کند بنای مرتفعی نظیر بناهای فرنگستان در پایتخت ممالک محرومه خود ایجاد نماید تا از بالای آن خود و زنانش بتوانند منظره ی شهر تهران و دور نمای اطراف را بتوانند تماشا کنند .شاه در حدود سال 1282ه.ق. این قصد خود را با دوستعلی خان نظام الدوله معیر الممالک در میان می نهد و او را برای ساختن چنین بنایی در سمت شرقی ارگ سلطنتی مامور می کند.

ادامه مطلب...

 » تکیه دولت

ساختمان¬های تئاتر و نمایش از جمله بناهایی هستند که در کشور ما، متاسفانه بنا به هر دلیلی، نقش کمتری در تاریخ معماری و نمایش داشته¬اند. ایجاد رویکردی تازه نسبت به معماری نمایش و طراحی و ساخت سالن¬های مختص نمایش خصوصا نمایش¬های سنتی و آیینی همچون تعزیه، که به عنوان "میراث فرهنگ معنوی" از آنها یاد می¬شود، از جمله مواردی است که خلا آن در معماری کشور به چشم می¬آید. در راستای چنین رویکردی، شناخت فضاها و بناهای اجرای نمایش های سنتی و آیینی، یکی از ضرورت ها می تواند باشد. به دلیل اینکه نمایش در ایران عمدتا جریانی مردمی بود، از این رو نمایش، در فضاهایی که حضور مردم بیشتر بود، همچون میدان های عمومی، حیاط کاروانسراها، چهار سوی بازارها، قهوه خانه ها و تکیه ها، اجرا می شد.

ادامه مطلب...

 » بقعه امامزاده یحیی

در شهرک صائین قلعه ی ابهر بر روی یک سایت تاریخی احداث گردیده است . محققین شرح الا نساب وی را به امام موسی کاظم (ع ) رسانیده اند .بنای امامزاده تماما از آجرهای به ابعاد 21*21*5 سانتیمتر ساخته شده ، ورودی بنا مشرف بر یک هشتی است که عزض آن حدوده نصف عرض شبستان بوده و به طور قرینه احداث گردیده است.

ادامه مطلب...

 » برج اردکان یا برج رادک خواجه نصیر توسی

برج رادكان در آغاز به 12 ديوار خشتي بيروني با پهنا و بلندي برابر پايه گذاري شده است .12 ديوار ، دايره دور را به دوازده بخش سي درجه اي مي نمايد . و هر ديوار 30 درجه از زاويه افق رادر پهنه بازِ برج در بر مي گيرد . و راستاهاي آن درست با راستاي نيمروزان ( شمال و جنوب ) هماهنگي دقيقي دارد !و دو در هم در دو ديوار روبروي هم ، براي ورود به درونِ برج ساخته شده است

ادامه مطلب...

 » مسجد جامع (مسجد مظفري ) كرمان

ميدان مشتاقيه يا به قول خوده كرماني ها ميدان مشتاق وقتي در اين ميدان قرار ميگيريد به خصوص اينكه در شب با ماشين با سرعت زياد از اين ميدان به سمت خيابان شريعتي كرمان به پيچيد بي گمان چشمان هر كس به ايوان زيبا و پر نقش و نگار مسجد جامع كرمان جلب مي شود ايواني با كاشكي كاري هايي بديع با نور پر دازي نه چندان جالب اما پر نور چشمان مرا به خود دوخت و مرا تا صبح هنگام در آتش ديدار دوباره و دقيق سوزاند . " براساس کتيبه سردر اصلي , روز چهارشنبه هفتم شوال سال 705 هجري قمري به دستور " اميدمبارز الدين محمد مظفر " (سرسلسله آل مظفر) واستاد "حاج محمد يزدي " آغاز گرديد و در اواخر سال 755 هجري به پايان رسيده است

ادامه مطلب...

 » معماری ایرانی،چطور و چگونه؟؟؟

معماری در ایران بیش از ۶۰۰۰ سال تاریخ پیوسته دارد. این معماری نه‌تنها فراتر از مرز جغرافیایی ایران امروزی نمودی بارز دارد بلكه از نظر تنوع، پهنه وسیعی را در بر می‌گیرد. عناصر طراحی نیز در معماری ایرانی از قدمتی ۳ هزار ساله برخوردار است. این عناصر از تالار گوردخمه‌ها گرفته تا سقف چهارطاقی‌ها و چهارایوانی‌ها همواره در دوران‌های مختلف حضور داشته و تاثیرگذاری خود را در زندگی امروز نیز حفظ كرده‌اند. در واقع معماری ایرانی دارای استمراری بوده كه هر چند بارها بر اثر كشمكش‌های داخلی و هجوم‌های خارجی دستخوش فترت یا انحراف موقتی شده، با این همه به سبكی دست یافت كه با هیچ سبك دیگری اشتباه نمی‌شود. در ایران معماری آثار تاریخی در عین اینكه دارای مفهوم و هدف دینی و آیینی است، مانند سایر نقاط جهان وابسته به عواملی چون اقلیم، مصالح موجود، فرهنگ منطقه، فرهنگ همسایه، دین و آیین و باور و بانی بناست.

ادامه مطلب...

 

 

تمامی حقوق این سایت متعلق به شرکت کوپاساز شمال میباشد .

طراحی توسط : w3school.ir